Prinsip kerja pengering inframerah plastik

- 2021-11-03-

Inframerahjuga dipanggil "cahaya inframerah". Dalam spektrum elektromagnet, sinaran elektromagnet dengan panjang gelombang antara cahaya merah dan gelombang mikro. Di luar julat cahaya yang boleh dilihat, panjang gelombang lebih panjang daripada cahaya merah, yang mempunyai kesan haba yang ketara. Teknologi pengeringan inframerah menggunakan kesan haba yang unik. Sinar inframerah mudah diserap oleh objek, dan ia mempunyai ciri-ciri sinaran, penembusan dan gelombang elektromagnet. Ia mempunyai pertalian khas untuk bahan kutub, seperti molekul air. Ia masuk jauh ke dalam bahagian dalam bahan dan diubah menjadi tenaga dalaman objek, supaya objek boleh memperoleh tenaga haba yang diperlukan untuk pengeringan dalam masa yang sangat singkat. Fungsi dalaman dan luaran pada masa yang sama, yang boleh dengan lebih berkesan dan sepenuhnya mengeluarkan air gabungan dalam bahan, Untuk mencapai kesan pengeringan yang lebih ideal, untuk mengelakkan kehilangan tenaga yang disebabkan oleh media pemindahan haba pemanasan, yang bermanfaat. kepada penjimatan tenaga. Pada masa yang sama, sinar inframerah mudah dihasilkan, kebolehkawalan yang baik, pemanasan yang cepat dan masa pengeringan yang singkat.

Julat panjang gelombanginframerahadalah kira-kira 0.75nm hingga 1000nm, yang dinamakan kerana panjang gelombangnya berada di luar panjang gelombang cahaya merah (kira-kira 0.6Nm hingga 0.75nm). Sinar inframerah ialah sinar terma yang paling penting dalam julat terma industri konvensional di bawah 2000 ℃.

Orang kadang-kadang berpecahinframerahmenjadi beberapa kawasan kecil seperti "inframerah dekat", "inframerah sederhana" dan "inframerah jauh". Apa yang dipanggil jauh, sederhana dan dekat merujuk kepada jarak relatif dari cahaya merah dalam spektrum elektromagnet. Sinaran inframerah tergolong dalam sinaran haba. Beberapa konsep asas sinaran haba boleh digunakan untuk proses pemindahan haba sinaran inframerah.